FYI: ObtainX — A supercharged Obtainium: get Android app updates straight from the source

https://f-droid.org/en/packages/dev.bikram.obtainx/

ObtainX is a modern, supercharged fork of Obtainium. Re-engineered with a stunning Material 3 Expressive UI and power-user utilities that make managing your apps effortless. Get updates straight from the source: GitHub, GitLab, F-Droid, IzzyOnDroid, APKMirror, APKPure, and more. No central repository, no account, no tracking. :rocket:

Unter anderem:

━━ :sparkles: UNIQUE FEATURES (not in Obtainium) ━━

• Build Verification — cryptographic checks (F-Droid/Izzy reproducible builds and GitHub Release Attestations) flag manipulated binaries before install. ObtainX’s own updates carry GitHub attestations too.

Ob das „gut“ ist?

• Verified „also available on“ links — each app shows other stores where it’s confirmed present.

Interessant!

• Verified „also available on“ links — each app shows other stores where it’s confirmed present.

Für einen wie mich ganz hilfreich…

━━ :shield: FREE & OPEN SOURCE ━━
Free and open-source software (GPLv3). Runs entirely on-device — no accounts, no telemetry, no proprietary services.

Author: Bikram Agarwal

Da fragt sich, wie sehr diese App auf dem Code der ursprünglichen beruht bzw. unabhängig ist…? Eventuell hätte man dann „eine politisch saubere Lösung“.

Nein. Das ist ein Fork. Wird auch regelmäßig Upstream germerged. Nutze ich nun schon seit zwei Wochen (und habe angefangen zu übersetzen). Sehr coole App, lediglich Material 3 nervt mich gewaltig, ist aber ja Geschmackssache.

Das ist für eine App, die (u.a.) über F-Droid verbreitet wird, auch nicht überraschend. :wink:

Entdecke unseren App-Store, erkunde die Welt der freien und quelloffenen (FOSS)-Apps und […]

https://f-droid.org/de/

Daher ist Obtainium natürlich auch Free and Open Source.

… ebenso wie die Apps Komi Store (App store for GitHub releases - discover and install apps with one click) und RepoStore (Discover, install, and update Android apps directly from GitHub releases.), die - so scheint mir - für einen ähnlichen Zweck wie Obtainium entwickelt wurden.

Wie läuft das dort? Forken und PR?

Ja. Forken, übersetzen und PR.

Kannst du das genauer erklären?

Und hat jemand Erfahrungen damit die App Liste von Obtainium in ObtainX zu übertragen? Geht das ohne Probleme?

Antisemitsmus?! Ürbigens wir dan einer Übersetzung fürs hebräische gearbeitet.

https://github.com/bikram-agarwal/ObtainX/blob/main/README.md#-seamlessly-bring-your-data-from-obtainium Klar, ist ja nur ein Upstream-Fork, wie Molly. Der Tab heißt in der deutschen Übersetzung derzeit immer noch Import/Export.

(nicht leer)

Stimmt. Das mit dem Massaker hatte ich ganz vergessen, weil das nicht seine PR-Entscheidungen beeinflusst.

Hatte ich nicht mitbekommen, Danke für die Aufklärung.
Weiß man mehr über Bikram Agarwal?

Hallo,

ich habe die Github Resouce URL einer App jeweils in Obtainium importiert und die App danach von Obtainium installieren lassen.

Hat das jemand schon gemacht in ObtainX?
.
(nur) ein Beispiel:

{
  "name": "rethink-app",
  "url": "https://github.com/celzero/rethink-app/releases/tag/v0.5.5n"
}

Wenn du nur die Version haben und keine Updates mehr erhalten möchtest, geht das auch in ObtainX (wie in Obtainium) nur mit Filter. Meitest du das? Ansonsten, was ist deine Frage, wie ist deine Frage zu verstehen.

Sorry, habe mich wohl zu wenig genau ausgedrückt.

Ich „installiere“ alle* meine Apps mit Obtainium mit der Funktion:

→ Import/Export → Import from ULRs in File (like OPML)

.
.
[Inhalt einer solchen Datei:]

{
  "name": "rethink-app",
  "url": "https://github.com/celzero/rethink-app/releases/tag/v0.5.5n"
}

Meine Frage:
Lässt sich die identische Datei auch in ObtainX importieren, damit ObtainX die App von Github herunterlädt und auf dem Mobile installiert?

Warum nicht einfach installieren und testen?

Bei mir hat es einfach mit dem Backup aus Obtainium geklappt. Alles wieder wie vorher da.

Für alle die es schon getestet haben: hat ObtainX irgendwelche Nachteile gegenüber Obtainium?

Bisher habe ich keine festgestellt.

ich bin Obtainium user.
Warum muss ich nach ObtainX wechseln?

Mich interessieren nur technische Gründe. Politik interessiert mich nicht.

Vor einer Woche installiert: Ich habe noch keinen einzigen Nachteil entdecken können. Läuft sehr sauber.

Dann gibts keinen.

Eventuell doch ein paar Gründe:

:shield: Build Verification Checks — Runs automated cryptographic checks (F-Droid/Izzy reproducible builds, GitHub Release Attestations) on apps you add to flag manipulated binaries before install. For total integrity, ObtainX’s own updates are secured with GitHub Release Attestations as well. Learn more in the Build Verification Guide.

:package: Third-Party Installer Support — Hand off updates to third-party installers like InstallerX or App Manager to review APK metadata (trackers, permissions, target SDK etc.) before installing (data hidden by stock installers). Essential for devices running under Google Advanced Protection.

:inbox_tray: Bulk Import from Device — Select any apps already on your phone and ObtainX automatically finds their sources on stores you choose. No URL hunting one by one.

:card_index_dividers: Dynamic Folders — Group apps into folders manually or via automatic routing rules (by name, author, category, source etc.). Each folder retains its own layouts.

:one_o_clock: On-Demand Only mode — Mark rarely updated apps so they’re hidden from the main list and aren’t checked during global update scans. Query them only on-demand.

:magnifying_glass_tilted_left: Verified „also available on“ store links — Each app detail page shows a list of other stores (beside the one you are tracking) where the app is available. Only confirmed-present stores are shown.

:puzzle_piece: Advanced filter / RegEx Assist — A built-in helper walks you through building regex filters on any field that supports them. No regex knowledge required. Full details in the Additional options guide.

Also diese Funktionen finde ich schon ganz nett. :+1: